Forfatterarkiv: Lars Olav Gjøra

Er Bibelen troverdig? (del 1)

rundide2To episoder som tar for seg noen aspekter med Bibelen og om den er til å stole på:

1) Er den historisk troverdig?
2) Har den blitt endret over tid?
3) Har vi de riktige bøkene?
4) Forutsigelser av framtiden vitner om Guds inspirasjon
5) Hva sa Jesus?

Del 1 svarer på de to første spørsmålene. Presentasjon på nettsiden, jingle fra Starbreather Production.

Hva er karakteristisk for GTs historiske bøker?

rundide2De historiske bøkene i Det gamle testamente er riktignok historie, men ikke som moderne historieskrivning. I stedet er det «teologisk historie», som noen ganger setter teologi foran kronologi og som kan bruke symbolikk og struktur som et teologisk poeng. Det brukes en egen undersjanger med «overdrivelser» til å beskrive militære seiere, irrelevante detaljer kan utelates, repetisjoner har et poeng og Gud kan bli «menneskeliggjort». De er ærlige og beskriver hendelser slik de skjedde, som regel uten noen moralsk kommentar.

Presentasjon på nettsida, jingle av Starbreather Production.

2 Tim på 5 min

2-timothy-600x600-free-bible-iconDette er Paulus sitt siste brev. De fleste i provinsen Asia har vendt seg fra ham og vil ikke assosieres med ham, og han sitter ensom i fengsel igjen. Han vet slutten nærmer seg og gir her stafettpinnen videre til Timoteus.

Skriftlig versjon på nettsida, ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.

Johannes’ åpenbaring på 17 minutter

revelation-600x600-free-bible-iconJohannes’ åpenbaring er en storslagen avslutning på Bibelens historie, men det er likevel den vanskeligste boka i NT å forstå. Dette er fordi den er i sjangeren «apokalyptikk», som vi ikke er veldig kjent med, og i tillegg må vi kunne GT veldig godt for å forstå bildene som brukes. Den var overraskende nok ment som en oppmuntring til forfulgte kristne, og den samme oppmuntringen gjelder også oss: «Hold ut! Jesus vinner!»

Skriftlig versjon på nettsida, ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.

Bibelens samlivsetikk

rundide2Dette er et opptak av første del av en kveld om dette temaet og tar for seg det bibelske grunnlaget. Det er derfor mange andre ting som bør sies (og som ble sagt etterpå) når man tar opp spesielt homofili-spørsmålet som ikke er med her. Denne episoden er innom bibelsyn, ekteskap, samboerskap og homofili (Rom 1:24-27, 1 Kor 6:9, 1 Tim 1:10 og Paulus’ historiske bakgrunn).

Hele talen til Christopher Yuan finner du her: http://resources.thegospelcoalition.org/library/a-christian-response-to-homosexuality

Presentasjon på nettsida, jingle fra Starbreather Production.

Job: Hvordan skal vi reagere på lidelse? (del 1)

job-600x600-free-bible-iconJobs bok har et viktig budskap som angår oss alle. Hvordan styrer Gud verden? Hvorfor tillater han lidelse? Hvordan skal vi reagere når livet går galt og Gud er stille? Den får oss også til å tenke over om vi lar Gud være større enn vår teologi, og hva som er vår motivasjon for å frykte Gud.

Del 1 handler mest om innledende spørsmål som: Har Job levd? «Satan» eller «Anklageren»? Hva handler egentlig boka om? Hva er strukturen av boka?

Presentasjon på nettsida, ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.

Job på 9 minutter

job-600x600-free-bible-iconHvordan skal vi reagere på meningsløs lidelse? Jobs bok er en interessant og dyp bok med et viktig budskap, men ikke så lett å forstå.

Denne introen er mer som en «teaser», ettersom introen er satt sammen av klipp fra gjennomgangen som du finner på nettsiden.

Presentasjon med struktur på nettsida, ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Productions.

1 Korinterbrev 15-16: Oppstandelsen + avslutning (del 1)

1-corinthians600x600Noen av korinterne mente at de dødes oppstandelse ved Jesu gjenkomst var latterlig og uvesentlig, selv om de trodde at Jesus selv hadde stått opp fra de døde. Paulus understreker at disse to ikke kan skilles, og sier at “hvis Kristus ikke er stått opp, da er deres tro uten mening”, og “hvis vårt håp til Kristus gjelder bare for dette livet, er vi de ynkeligste av alle mennesker.” (v. 17 og 19) Altså avhenger alt av at Jesus stod fysisk opp fra de døde, så det er verdt å også bruke litt tid på de historiske argumentene for dette.

Del 1 går fram til 15:28.

Linker til videoene som brukes:
Jesu grav: https://www.youtube.com/watch?v=nkmx_k9wVs0
Argumenter for oppstandelsen: https://vimeo.com/194037317

Presentasjon på nettsida, ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.

Krigene i GT: Er dette den «kristne» Gud?

OT-holy-war-motiff-faith-at-sellersvilleDette er noe av det vanskeligste i Bibelen å forstå. Denne episoden går gjennom tre grunnleggende punkter som vi må være klar over for å få dette til å henge sammen:

  1. Gud brukte Israel til å dømme de andre folkeslagene. (1 Mos 15:13-16, 5 Mos 9:4, 3 Mos 18:24-25)
  2. Det var ikke «folkemord». (5 Mos 20:17-18, 3 Mos 18:28, 2 Mos 12:38, 1 Mos 12:3)
  3. Språket inneholder «overdrivelser». (1 Sam 15:2-3, 8-9, 27:8, 2 Mos 23:23-33, 5 Mos 7:20-26)

I tillegg noen minutter om Jesu syn på GT.

Presentasjon på nettsida, jingle fra Starbreather Production.

 

Amos på 8 minutter

amos-600x600-free-bible-iconAmos var en sauebonde fra Juda som ble kalt til å være profet i Israel på 700-tallet f.Kr. På denne tiden var det velstand og gode tider, noe folket så på som Guds velsignelse og som et tegn på at han var med dem. Men gjennom Amos tordner Gud mot sosial urettferdighet, korrupsjon og tom religion. I denne boka blir det tydelig hvor mye Gud bryr seg om de fattige og hvordan vi behandler dem.

En gjennomgang av hele Amos finner på du nettsida. Ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.

Jesaja på 15 minutter

isaiah-600x600-free-bible-iconJesaja levde på siste del av 700-tallet f.Kr. og prøvde å få kongene til å stole på Gud i stedet for å inngå allianser med stormaktene rundt. Budskapet hans strekker seg også helt fram til 500-tallet når han forutsier at de vil komme tilbake fra eksilet, og videre fram til Jesus som Herrens lidende tjener som skal ordne det egentlige problemet: Synden.

Presentasjon på nettsida, jingle fra Starbreather Production, ikon fra overviewbible.com.

Overblikk over GT

Old-Testament-5En innføring i Det gamle testamente hvor vi er innom de fleste bøkene og plasserer dem i sin kontekst.

Presentasjonen finner du på nettsiden. ‘The Old Testament Song’ er skrevet og fremføres av Eine Blume og kan lastes ned gratis fra bibelnerden.no. Jingle av Starbreather Production.

1 Korinterbrev 12-14: Nådegaver, kjærlighet og kvinner som skal tie

1-corinthians600x600Korinterne trengte undervisning i nådegavene og hvordan de skulle brukes. Paulus forklarer hvordan de ulike nådegavene gjør menigheten til en enhet (kap 12), men at det er viktigere å ha kjærlighet og at nådegavene faktisk ikke har noen verdi i seg selv hvis ikke den ubetingede kjærligheten ligger i bunnen (kap 13). Han understreker at poenget med nådegavene ikke er å ha åndelige opplevelser, men å bygge opp menigheten, og at de derfor må fokusere mer på profeti enn tungetale uten tydning når menigheten kommer sammen. Og i hvilke situasjoner er det kvinnene skal tie? (kap 14)

Presentasjon på nettsiden, ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.

Tok Lukas feil om Kvirinius?

maxresdefault

Lukas 2,2 sier følgende:

Det skjedde i de dager at det gikk ut befaling fra keiser Augustus om at hele verden skulle innskrives i manntall. Denne første innskrivningen ble holdt mens Kvirinius var landshøvding i Syria. 

Dette presenterer noen problemer:

  • Vi vet fra andre historiske kilder at Herodes den Store (som var konge i Judea da Jesus ble født) døde i år 4 f.Kr og at Kvirinius ble landshøvding i Syria (som Judea da var en del av) i år 6 e.Kr. Dette året foretok han en folketelling, men det er altså minst 12 år “for sent”.
  • I en romersk folketelling ville ikke innbyggerne beordres til å reise til sine forfedres hjemby.
  • Ingen historiker nevner en slik omfattende folketelling av hele Romerriket under Augustus.

Det har ofte blitt hevdet at Lukas tok feil, men dette er lite trolig ut fra hans troverdighet ellers. Så hvordan kan vi forklare dette? Her følger noen forslag.

  1. ‘Denne første (“prote») innskrivningen’ kan også oversettes ‘denne tidligere innskrivningen’. I så fall sier Lukas at folketellingen i Luk 2 skjedde før den mer kjente folketellingen i år 6 e.Kr. som han også nevner senere i Apg 5,37. Denne siste folketellingen skjedde i forbindelse med at Judea gikk over fra å være en delvis selvstendig stat under Romerriket med Herodes den Store som vassalkonge, til å bli en del av den romerske provinsen Syria. Den romerske skattepolitikken førte til et opprør som altså Lukas nevner i Apg 5.
  2. Selv om Kvirinius ikke ble landshøvding før i 6 e.Kr., så var han konsul fra 12 f.Kr. og var stasjonert i den østlige delen av Romerriket. En person av en slik rang hadde ofte autoritet og plikter som rakk over store områder. Det er derfor ikke umulig at han, som en arm av Cæsar før Judea hadde egen landshøvding som en del av Syria, beordret Herodes til å foreta en folketelling.
  3. Den greske teksten sier bokstavelig at Kvirinius ‘ledet Syria’, dvs. hadde ansvaret for Syria. Han kalles ikke ‘legatus’ (den offisielle romerske tittelen for landshøvding for en hel region). Det er derfor ikke umulig at han “ledet Syria” som konsul før 6 e.Kr.
  4. En folketelling som involverte Judea i Herodes den Stores regjeringstid, ville trolig skje som en jødisk folketelling, ikke en romersk. I så fall er det trolig at jøder ville returnere til sine forfedres hjembyer. I 104 e.Kr. befalte landshøvdingen i Egypt, Vibius Maximus, at det var påkrevd for alle å returnere til sine hjembyer i forbindelse med en folketelling.
  5. Slike folketellinger skjedde ofte rundt om i Romerriket, f.eks. hvert 7. år i Egypt. Det er mulig at Lukas refererer til at Augustus utvidet slike lokale folketellinger til å etterhvert omfatte hele Romerriket. Historikeren A.N. Sherwin-White sier at “…en folketelling eller en skattevurdering av alle provinsene i Romerriket… ble definitivt oppnådd for første gang i historien under Augustus.” (Roman Society and Roman Law in the New Testament, s. 168-69)

Det kan altså være en god forklaring på denne nøtta, selv om vi ikke med sikkerhet kan si akkurat hva Lukas mente. Det er derfor ingen grunn til å begynne å betvile Lukas’ nøyaktighet. Så med dette er det mulig å konsentrere seg om resten av Juleevangeliet og selve poenget med historien :)

Likestilling i 1. Mos 1-3?

gender-equality-330x2421 Mos 1-3 er grunnleggende kapitler for resten av Bibelen. Kan de si oss noe om hvordan Gud mente forholdet mellom mann og kvinne skulle være, og hva som ble endret med syndefallet? Her er noen observasjoner fra disse interessante kapitlene.

Jingle av Starbreather Production.

1 Korinterbrev 11: Hodeplagg og nattverd

1-corinthians600x600A. Hvorfor sier Paulus at menn ikke skal ha noe på hodet når de ber eller profeterer i menigheten, mens kvinner skal ha noe på hodet? Og hva har dette å gjøre med hvem som ble skapt først i 1 Mos 2? Hva er kulturelt og hva er tidløst her?

B. Paulus sier at det faktisk ikke er nattverd de har, selv om de tror det. De hadde misforstått noen sentrale punkter, og det var alvorlig. Det er fra dette kapitlet vi får «nattverdsteksten» som leses i kirken, men hva var situasjonen som gjorde at Paulus måtte ta opp dette? Og hva er fortsatt viktig for oss å huske på?

Presentasjon på nettsiden, ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.

1 Korinterbrev 8-10: Frihet vs. kjærlighet (del 1)

1-corinthians600x600Restauranter i antikken var “tempelrestauranter”, og kjøttet man spiste hadde dermed en forbindelse til avguder. Noen i menigheten spiser dette kjøttet med god samvittighet, andre har store kvaler med dette. Paulus sier at kristne ikke alltid kan gjøre det vi har “lov” til, men at det hender vi må avstå fra noe og sette andres samvittighet og evangeliets beste foran vår egen frihet.

Del 1 inneholder 8,1 – 9,18.

Presentasjon på nettsida, ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.

1 Korinterbrev 5-7: Seksualetikk og kirkedisiplin (del 1)

1-corinthians600x600Korinterne trengte virkelig korreksjon på seksualområdet. Paulus har hørt at en mann i menigheten har et forhold til stemoren sin, og at menigheten ikke gjør noe med det. Andre går til prostituerte og synes det er greit. Paulus forklarer dem hvorfor de ikke kan leve slik, og her kommer vi inn på «kirkelig disiplin”, noe som er ganske fremmed for oss i vår individualiserte kultur. Paulus svarer også på spørsmål om ekteskap, skilsmisse og enslig stand som korinterne har sendt ham i et brev, og han gir praktisk veiledning til gifte, ugifte, enker og forlovede. 6,9 og homofilispørsmålet berøres også i denne episoden.

Del 1 inneholder 5,1 – 6,11.

Presentasjon på nettsida, ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.

Hele talen til Christopher Yuan finner du her: http://resources.thegospelcoalition.org/library/a-christian-response-to-homosexuality

1 Korinterbrev 1-4: Splittelser, visdom og dårskap (del 1)

1-corinthians600x600Det første problemet Paulus tar opp i 1 Korinterbrev er splittelsene. Etter at Paulus var der og plantet menigheten, har både Apollos og Peter vært innom. Korinterne har hengt seg opp i disse forskjellige lederne og laget seg interne partier etter hvem de likte best, og dette har ført til både misunnelse og stridigheter. De ser også ut til å ha blitt altfor opptatt av visdom, retorikk og filosofi som en del av dette, og i den forbindelse kommer vi også inn på bruken av “verdslig visdom” i trosforsvar.

Del 1 inneholder historisk bakgrunn og kap 1.

Pdf på nettsida, ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.

3 Johannes på ett minutt

3-john-600x600-free-bible-iconSom i 2 Johannes introduseres forfatteren som “den eldste”, men det er også i 3 Johannes nok likheter med de andre skriftene av Johannes til å anta at han skrev dette brevet også. Den historiske bakgrunnen er den samme som for 2 Johannes, men dette brevet er skrevet til Gajus for å oppmuntre ham til å fortsette å ønske de kristne omreisende evangelistene velkommen, selv om Diotrefes motarbeider Gajus og resten av menigheten.

Ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.

2 Johannes på ett minutt

2-john-600x600-free-bible-icon

Forfatteren nevner ikke navnet sitt, men 2 Johannes har nok av likheter med 1 Johannes og Johannesevangeliet til at Johannes også trolig skrev dette brevet slik tradisjonen sier. Mottagerne av brevet kalles “den utvalgte frue og hennes barn” (v. 1). Det er vanlig å tolke dette som en menighet med sine “åndelige” barn.

I de første to århundrene ble evangeliet spredt av omreisende evangelister og lærere. Kristne ønsket disse velkommen i hjemmene sine og ga dem det de trengte på reisen videre. Omreisende vranglærere benyttet seg også av denne praksisen, og i dette brevet ønsker Johannes å få leserne til å være nøye med hvem de hjelper på denne måten. Hvis ikke kunne de uten å ville det bidra til at vranglære ble spredt i stedet for evangeliet.

Ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.

1 Joh på 2 min

1-john-600x600-free-bible-iconForfatteren sier ikke hvem han er, men både kirkefedre og skrivestil peker i retning av apostelen Johannes. Bakgrunnen for brevet ser ut til å være en menighetssplittelse, hvor noen som har gått ut av menigheten (2,19) nå fornekter at Jesus er Messias (2,22-23), skaper forvirring og fører vill (2,26) og fornekter at Jesus kom som et menneske (4,2-3). De fjernet dermed forsoningen (2,2; 4,10). De hevdet at det var frelse et annet sted enn i Jesu død på korset, og det var alvorlig.

Johannes ønsker med dette brevet å bevare menigheten og få dem til å holde seg til budskapet de hørte i begynnelsen (2,24). Han vil også forsikre dem om at de har evig liv (5,13), og han gir dem tre tester som kan å hjelpe dem til å identifisere ekte troende blant de som vil villede dem. De må ha: 1) rett lære (f.eks. 2,18-25; 4,1-6), 2) rett livsstil (f.eks. 2,3-6; 3,24) og 3) kjærlighet (f. eks. 4,20-21; 5,1-2).

Alle skriftene til Johannes dateres vanligvis til 90-tallet.

Ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.

Johannes på 3 minutter

john-600x600-free-bible-icon

Johannesevangeliet er skrevet senere enn de tre andre evangeliene og er annerledes på mange måter. Johannes strukturerer historien rundt 7 høytider, og han velger ut 7 tegn og 7 «Jeg er»-utsagn for å beskrive hvem Jesus er.

Skriftlig versjon på nettsida, ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.

Hebreerne (del 2): Kap 1-6

hebrews-600x600-free-bible-iconI disse kapitlene viser forfatteren at Jesus er større enn profetene i GT, større enn englene, større enn Moses og større enn «hvilen» ved å komme inn i landet. Han kommer også med sin første alvorlige advarsel mot frafall.

Ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.

Hebreerne på 7 minutter

hebrews-600x600-free-bible-iconForfatteren av Hebreerbrevet ville fått mye heder og ære for dette brevet, om vi hadde visst hvem han var. Her trekkes det viktige linjer fra GT til NT for å vise hvordan Jesus er større enn den gamle pakt på alle måter. Dette kan han ha gjort for å forhindre at leserne gikk tilbake til jødedommen for å unngå forfølgelse.

Skriftlig versjon på nettsida, ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.

Markus på 3 minutter

mark-600x600-free-bible-iconMarkusevangeliet er blitt kalt et sammendrag av Peters forkynnelse om Jesus, og tradisjonen sier at det ble skrevet for å oppmuntre hedningekristne i Roma som ble forfulgt av keiser Nero etter at Roma brant i år 64 e.Kr.

En kort gjennomgang av evangeliet finnes som tidligere episoder og på nettsida.

Skriftlig versjon på nettsida, ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production, født av jomfru Maria, pint under Pontius Pilatus…

Titus på 3 minutter

titus-600x600-free-bible-iconTitus ble sendt til Korint for å ordne opp i problemene der, og nå har Paulus latt ham bli igjen på Kreta for å “ordne det som fremdeles var ugjort”. I tillegg skulle han innsette eldste i hver by der.

En gjennomgang av brevet finnes som tidligere episoder.

Skriftlig versjon på nettsida, ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.

Efeserne på 5 minutter

ephesians-600x600-free-bible-iconDe kristne i Efesus var redde for åndeverdenen, og Paulus minner dem derfor om Jesu posisjon i universet og hva Gud har gjort for dem i Jesus.

Skriftlig versjon: http://bibelnerden.no/onewebmedia/Intro_Ef.pdf
Studiehefte på Efeserne: http://www.nkss.no/produkt/se-tenk-lev.

Ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.

Filemon på 3 minutter

philemon-600x600-free-bible-iconEr alle egentlig like i Kristus? Til og med en rømt slave som etter loven fortjente dødsstraff? I dette lille brevet står faktisk hele evangeliet på spill: Fungerer det i praksis?

Skriftlig versjon på nettsida. Der finner du også en gjennomgang av brevet som tidligere podcaster.

Ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.

Kolosserne på 2 minutter

colossians-600x600-free-bible-iconKolosserne hadde blandet troen sin med jødedom, hedenske mysteriekulter og filosofi. Paulus sier at Jesus er alt de trenger.

Du finner en pdf med en gjennomgang av brevet og en skriftlig versjon av denne introen på nettsida.

Ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.

Romerbrevet (del 5): Ta imot hverandre slik Kristus har tatt imot dere

romans-600x600-free-bible-iconHvis alle er like Kristus, hva har det å si i praksis?

Del 5 går gjennom kap 12-16.

På samme måte som at synd har konsekvenser for hvordan vi tenker (kap 1), betyr det å bli frelst også en ny måte å tenke på. Derfor må vi la sinnet fornyes så vi kan kjenne Guds vilje og leve til glede for Gud. I disse siste kapitlene kommer Paulus med mange konkrete anvendelser av kap 1-11. Spesielt legger han vekt på at de må legge bort uviktige ting som skiller dem og leve i enhet – nettopp på grunn av det kap 1-11 har vist: At det ikke er noen forskjell på dem i Kristus.

Ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.

Romerbrevet (del 4): Hva med Israel?

romans-600x600-free-bible-iconHar Gud forkastet Israel? Eller slo planen hans feil siden jødene ikke trodde på Jesus? Skal hele Israel bli frelst?

Del 4 tar for seg kap 9-11.

Det er ikke tilfeldig at det er akkurat i Romerbrevet dette spørsmålet tas opp. I disse kapitlene snakker Paulus om Guds forhold til jøder og hedninger, deres forhold til hverandre og hvem som er Guds folk i den nye pakt.

Ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.

Romerbrevet (del 3): Skal vi fortsette å synde?

romans-600x600-free-bible-iconHvis Guds nåde er så stor, kan vi da ikke da bare leve som vi vil og alltid bli tilgitt?

Del 3 går gjennom kap 6-8.

Helliggjørelse er egentlig bare det å vokse som kristen, og dette er det naturlige neste skrittet etter rettferdiggjørelsen. Heller ikke her er det forskjell på jøder og hedninger, alle får hjelp av Den hellige ånd til dette. Jesu død blir ikke bare vår frelse men også mønsteret for helliggjørelsen ved at vi dør til synden.

Ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.

Romerbrevet (del 2): Guds rettferdighet gis til alle som tror

romans-600x600-free-bible-iconDel 2 går gjennom 3:21 – 5:21.

Ting blir litt lysere når vi nå skal se på hvordan vi kan reddes ut av situasjonen som beskrives i de første kapitlene. Det ikke er noen forskjell mellom jøder og hedninger når det kommer til hvordan man blir frelst heller. Helt siden Abraham har alle blitt frelst av tro – ikke gjerninger, og han forklarer hvordan Jesus rettet opp igjen det som Adam ødela.

Andre relevante spørsmål:
– Hvem er Abrahams barn?
– Tror Paulus på arvesynd?
– Hvorfor dør vi?

Ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.

Romerbrevet (del 1): Hele verden står skyldig for Gud

romans-600x600-free-bible-iconRomerbrevet har hatt stor betydning for kristen teologi og er et av de viktigste kristne skriftene noensinne, fordi Paulus her forklarer grundigere enn noe annet sted hva evangeliet går ut på. Derfor er Romerbrevet noe alle kristne burde sette seg godt inn i, uavhengig av hvor langt man har kommet i troen.

Del 1 tar for seg den historiske situasjonen i menigheten og går gjennom 1:1 – 3:20 hvor bl.a. følgende spørsmål dukker opp:

  • På hvilken måte har Gud åpenbart seg for alle mennesker?
  • Hvordan har synd konsekvenser for hvordan vi tenker?
  • Og hva skjer med de som aldri har hørt evangeliet?

Presentasjon på nettsida, ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.

Romerne på 6 minutter

romans-600x600-free-bible-iconPaulus forklarer de kristne i Roma at det ikke er noen forskjell på jøder og hedninger i Kristus, og at de derfor må akseptere hverandres ulike tradisjoner og vaner og leve i enhet.

Denne uka kommer en grundig gjennomgang i 5 deler av dette viktige brevet.

Skriftlig versjon på nettsida, ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.

2 Kor på 5 minutter

2-corinthians-600x600-free-bible-icon2. Korinterbrev er veldig annerledes enn det første og også Paulus sitt mest personlige brev. Det har kommet noen falske apostler til Korint som rakker ned på Paulus, men han svarer med at Guds kraft blir fullkommen gjennom menneskelig svakhet, og derfor innrømmer han mer enn gjerne sine svakheter.

En gjennomgang av brevet finnes som gamle episoder og på nettsida. Der finner du også en skriftlig versjon av denne introduksjonen.

Ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.

1 Kor på 6 minutter

1-corinthians600x600Vi tror kanskje at de første menighetene alltid var på rett spor og fungerte mye bedre enn våre menigheter i dag, men 1 Korinterbrev viser at det absolutt ikke var tilfelle. Her er det mange ting å ta tak i for Paulus, og derfor blir det mye å hente for oss også. En skriftlig versjon med vershenvisninger finnes på nettsida, og du finner også en gjennomgang av kap 7-15 i tidligere episoder.

Ikon fra overviewbible, jingle fra Starbreather Productions.

2 Tess på 4 minutter

2-thessalonians-600x600-free-bible-iconPaulus skriver sitt andre brev til tessalonikerne kort tid etter det første. De blir fortsatt forfulgt, og de tenker ennå på Jesu gjenkomst. Nå er de engstelige for at Jesus allerede har kommet igjen, men at de gikk glipp av det.

Skriftlig versjon på nettsida, ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Productions.

1. Tess på 2 minutter

1-thessalonians-600x600-free-bible-iconPaulus oppmuntrer de kristne i Tessalonika som blir forfulgt og er redde for hva som skjer med dem som har dødd før Jesu gjenkomst.

En gjennomgang av brevet finnes som gamle episoder og på nettsida. Der finner du også en skriftlig versjon av denne introduksjonen.

Ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Productions.

Malaki på 3 minutter

malachi-600x600-free-bible-iconMalaki levde sannsynligvis på 400-tallet og regnes som den siste profeten i GT. Budskapet hans har form som en dialog mellom Gud og folket, og folket må igjen korrigeres så de holder sin del av pakten. Boka, og dermed hele GT, ender med å peke fram mot profeten Elia, som skulle komme før Gud selv kom.

Presentasjon på nettsida, ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Productions.

Forkynneren på 8 minutter

ecclesiastes-600x600-free-bible-iconHva har mennesket igjen for sitt strev? I evighetsperspektiv: Ingenting. Så hva er da meningen med livet?

En gjennomgang av Forkynneren finnes som tidligere episoder og som opptak på nettsida.

Presentasjon på nettsida, ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Productions.

Ester på 7 minutter

esther-600x600-free-bible-iconEster er en artig bok med ironi og komiske twister, og den forteller historien om hvordan jødiske Ester ble dronning av Persia og forhindret at alle jøder i hele Perserriket ble drept på 400-tallet f.Kr.

En knøttliten presentasjon på nettsida, ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Productions.

Nehemja: Lederskap og Guds ledelse (del 1)

nehemiah-600x600-free-bible-iconNehemja bygger opp igjen muren rundt Jerusalem imponerende raskt selv med motstand fra nabofolkene. Her er det mange prinsipper å finne om lederskap, planlegging og strategi, men også om Guds ledelse oppi det hele. Del 1 går gjennom kap 1-6.

Presentasjon på nettsida, ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Productions.

Sakarja (del 1)

zechariah-600x600-free-bible-iconSakarja er kanskje Bibelens vanskeligste bok, men fra Esra 5-6 vet vi i alle fall at disse merkelige synene fungerte som oppmuntringer til å gjenoppbygge templet etter eksilet, med mange hint om at Messias er det egentlige målet med dette.

Del 1 går gjennom de 8 «nattvisjonene» til Sakarja og dekker kapittel 1-6.

Presentasjon på nettsida, ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Productions.

Sakarja på 8 minutter

  • zechariah-600x600-free-bible-icon«Se, din konge kommer til deg, ydmyk er han og rir på et esel og på trekkdyrets fole.» (Matt 21,5)
  • «De tok tretti sølvstykker, den pris han ble verdsatt til, han som Israels barn lot verdsette…» (Matt 27,9)
  • «Jeg skal slå gjeteren, og sauene skal bli spredt.» (Mark 14,27)
  • «De skal se på ham som de har gjennomboret.» (Joh 19,37)

Alle disse påskeversene er faktisk hentet fra Sakarja, en vanskelig bok med mange visjoner og apokalyptiske bilder. Men hovedbudskapet er en oppmuntring om å fortsette gjenoppbyggingen av templet slik at Messias kan komme.

Presentasjon på nettsida, ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.

Haggai på 3 minutter

haggai-600x600-free-bible-icon

Profeten Haggai oppmuntrer de som kom tilbake fra Babylon til å fortsette gjenoppbyggingen av templet. Selv om det kanskje ser lite og ubetydelig ut, skal det bli mer fantastisk enn Salomos tempel fordi det peker fram mot Jesus.

Presentasjon på nettsida, ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Productions.

Matteus på 5 minutter

matthew-600x600-free-bible-iconMatteus skriver til et jødisk publikum og henviser gang på gang til profetene for å vise at Jesus var jødenes konge (Messias). Han fremstiller også Jesus som «den nye Moses» og strukturerer evangeliet sitt etter fem store taler av Jesus som en parallell til de fem mosebøkene.

En presentasjon av
hele evangeliet finner du på nettsida, i tillegg til lydopptak av en gjennomgang av Bergprekenen.

Ikon fra overviewbible.com.

Daniel på 11 minutter

daniel-600x600-free-bible-iconDaniel levde nesten hele sitt liv i Babylon og viser hvordan det er mulig å ha en «verdslig» jobb men likevel utføre den for Gud. Han hadde også en rekke detaljerte visjoner av århundrene etter hans egen tid fram til Jesus.

Presentasjonen og en gjennomgang av denne fascinerende boka finner du på nettsida og som tidligere podcastepisoder. Ikon av overviewbible.com, jingle av Starbreather Production.

 

Klagesangene på 5 minutter

lamentations-600x600-free-bible-iconKlagesangene er en liten bok man lett glemmer der den står klemt mellom de store bøkene Jeremia og Esekiel. Hva klages det egentlig over? Og hvor i huleste er Jesus i denne boka?

Se den skriftlige versjonen på nettsida for fullstendige bibelhenvisninger. Ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.

Jeremia på 6 minutter

jeremiah-600x600-free-bible-iconLivet som profet var som regel ikke noe lett liv, og Jeremia prøvde i 40 år med motgang å få folket til å omvende seg.

Se den skriftlige versjonen
på nettsida for fullstendige bibelhenvisninger og en oversikt over strukturen. Der finner du også en gjennomgang av boka på engelsk.

Ikon fra overviewbible.com.

Joel på 5 minutter

joel-600x600-free-bible-iconJoel forutsa at Gud skulle gi Den hellige ånd til alle som tror (som Peter siterer på pinsedag i Apg 2), og at hver den som påkaller Herrens navn skal bli frelst (som Paulus siterer i Rom 10,13). Men han hadde også et viktig budskap til sin egen generasjon.

Skriftlig versjon på bibelnerden.no. Ikon fra overviewbible.com.

Hosea på 7 minutter

hosea-600x600-free-bible-iconIsrael er «utro» mot Gud, og Hosea blir bedt om å gifte seg med en prostituert for å symbolisere Guds trofasthet og Israels utroskap. Israel må vende tilbake til Gud og holde pakten for å unngå dommen som kommer.

Presentasjon på nettsida, ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.

Amos: Gud brøler mot sosial urettferdighet (del 2)

lion-roar

Del 2 går fra 5,18 og ut boka. Vi får se hva Gud mener om hyklersk lovsang, og vi får et lite innblikk i hva han har drevet med utenfor GT. Vi bruker også litt tid på de siste “gjenopprettelse”-versene i 9,11-15. Hva er oppfyllelsen av dette?

Amos: Gud brøler mot sosial urettferdighet (del 1)

lion-roar

På 700-tallet f.Kr. var det velstand og gode tider i Israel, noe de så på som Guds velsignelse og som et tegn på at han var med dem. Men Gud brøler mot sosial urettferdighet, korrupsjon og tom religion. I Amos blir det tydelig at Gud bryr seg til de grader om de fattige og hvordan vi behandler dem.

Del 1 tar for seg den historiske situasjonen og går fram til 5:17. Det er litt dårlig lyd i begynnelsen, men hold ut.

Presentasjonen finner du som vanlig på bibelnerden.no.

Intro til Jona (6 min)

jonah-600x600-free-bible-iconNasjonalisten Jona liker ikke at Gud bryr seg om onde hedninger, Israels fiender. Han vet at Gud kommer til å spare dem hvis de omvender seg. Historien går ut på at Jona prøver å stikke av, men poenget i boka er Guds kjærlighet og nåde.

Jona levde rundt år 800 f.Kr. og nevnes i 2 Kong 14,25.

Ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.

Intro til profetene (7 min)

major-prophets-notextProfetene er en sprek del av GT som ofte blir litt oversett, så her er det mye å hente! De kan virke uforståelige, men punktene som nevnes i denne episoden er en god start.

  • Profetenes hovedbudskap var «kom tilbake til loven!»
  • De veksler mellom å snakke om synd, dom og gjenopprettelse («profetsyklusen»)
  • De viktigste årstallene er 722 f.Kr., da nordriket Israel ble tatt av assyrerne, og 586 f.Kr. da sørriket Juda ble tatt av babylonerne.

Eksemplet er hentet fra Jer 16,10-15. Se ellers presentasjon på bibelnerden.no. Ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.

Intro til Kongebøkene (8 min)

kings-600x600-free-bible-iconKongebøkene dekker 400 år og forteller om hvordan kongedømmet til slutt gikk under.

1 Kong 1-11 handler om Salomo som bygde templet, 1 Kong 12 – 2 Kong 17 om det delte riket Israel og Juda, og 2 Kong 18-25 om Juda og at templet til slutt ødelegges.

Kongene sammenlignes med David, men ingen når opp. Når kommer egentlig den perfekte Kongen?

Presentasjon på nettsida, ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.

Intro til Salmene (10 min)

psalms-600x600-free-bible-icon

Israelittene skrev salmer fra Moses til etter eksilet, selv om David skrev ca. halvparten av dem. Det er spesielt nyttig å kjenne til bruken av «parallellismer» når man leser poetiske tekster i Bibelen.

Presentasjon på nettsiden, ikon fra overviewbible.com, jingle av Starbreather Production.

Intro til 1-2 Samuel (10 min)

Guercino_Saul_Davide

Dommertiden ender og kongedømmet opprettes. Samuelsbøkene handler om de to første kongene, Saul og David, og ønsker å vise 1) hvordan Israels kongedømme bør fungere, og 2) hvem kongen bør ligne på.

En gjennomgang av 1-2 Samuel finner du i tidligere podcastepisoder.

Struktur (fra presentasjonen på bibelnerden.no):

1 Sam 1-8: Israel under Samuel
1 Sam 9-12: Sauls vei til tronen
1 Sam 13-15: Sauls regjeringstid
1 Sam 16 – 2 Sam 4: Davids vei til tronen
2 Sam 5-20: Davids regjeringstid
2 Sam 21-24: Episoder fra Davids regjeringstid

Intro til Dommerne (6 min)

Anton_van_Dyck_-_Samson_and_Delilah_-_Google_Art_Project

I Bibelens mørkeste bok viser Gud sin trofasthet mot et ulydig folk som blir verre og verre.

Hovedpunktene fra presentasjonen som du finner på bibelnerden.no:

Dommersyklusen:
Avgudsdyrkelse ==> Ulykke og nød ==> Roper til Herren ==> Dommer ==> Fred ==> Avgudsdyrkelse…

Struktur:
Kap 1-2: Intro
Kap 3-16: 12 dommere
Kap 17-21: Epilog

Intro til Josva (5 min)

joshua-and-the-walls-of-jericho
Historien fra Mosebøkene fortsetter med Josva, og løftet om land fra 1 Mos 12,3 oppfylles.

Hele landet inntas allerede i første halvdel (kap 1-12) ved at de får et generelt overtak. I del 2 (kap 13-21) fordeles landet mellom stammene, og hver stamme skal så drive ut folkene fra sine områder. Kapittel 22-24 er en slags «epilog» hvor Josva holder en tale og pakten fornyes igjen.

Kan Gud angre? (2. Mos 32,14)

Crossing out Plan A and writing Plan B on a blackboard.

Historien om gullkalven i 2. Mosebok 32 er alvorlig. Israelittene har akkurat inngått en pakt med Gud (2. Mos 24,1-11), og Moses går så opp på fjellet for å motta instruksjonene for hvordan telthelligdommen skal bygges, slik at Gud kan bo midt i blant dem. (25,8) Moses er der oppe på fjellet i 40 dager, og folket tror etter hvert at han ikke kommer tilbake. De tar da saken i egne hender og lager gullkalven og erklærer at “dette er guden din, Israel, som førte deg opp fra Egypt!” (32,1-4)

Gud kaller det folket har gjort “noe forferdelig”. De har brutt pakten, og Gud er klar til å ta livet av dem alle: Bland deg nå ikke inn, for min vrede skal flamme opp mot dem og fortære dem. Men deg vil jeg gjøre til et stort folk.” (32,7-10) Men så virker det som om Moses klarer å få Gud til å angre seg og endre planer, og det er dette som er det merkelige.

Da ba Moses om velvilje for Herren sin Guds ansikt. Han sa: « Herre, hvorfor skal din vrede flamme opp mot folket ditt, som du har ført ut av Egypt med stor kraft og sterk hånd?  Hvorfor skal egypterne kunne si: Det var med onde hensikter han førte dem ut, for å drepe dem i fjellene og utrydde dem fra jorden. Vend om fra din brennende vrede, og la være å gjøre ondt mot folket ditt! Husk på dine tjenere Abraham, Isak og Israel, og det du sa til dem da du sverget ved deg selv: Jeg vil gjøre dere til en ætt så tallrik som stjernene på himmelen, og hele dette landet som jeg har talt om, vil jeg gi deres ætt. De skal eie det for alltid.» Da angret Herren det onde han hadde sagt han ville gjøre mot folket. (2. Mos 32,11-14)

Kan Gud angre? Kan et menneske få ham til å endre planer? Her er noen punkter som jeg mener viser at Gud ikke “angrer” seg i den forstand at Moses visste bedre enn Gud i dette tilfellet.

  1. Andre skriftssteder sier at Gud ikke angrer.

I 4. Mos 23,19 sier Bileam (som her legger fram Guds ord ifølge v. 16): “Gud er ikke et menneske, så han lyver, et menneskebarn, så han skifter sinn. Gjør han ikke det han sier, holder han ikke det han lover?” I denne sammenhengen betyr dette at Gud ikke kommer til å snu om når det gjelder Israel. Bileam ble hyret inn av moabittkongen Balak til å forbanne Israel, men Guds ord til Bileam og Balak er at Gud ikke kommer til å endre mening og gå fra å velsigne til å forbanne Israel.

Forskjellen mellom Gud og mennesker på dette området nevnes også i 1. Sam 15,29: “Han som er Israels ære, lyver ikke og angrer ikke. For han er ikke et menneske, en som angrer.” Her er det Saul som prøver å få Gud til å forandre mening og ikke forkaste ham som konge likevel, men Gud har allerede bestemt seg. Og han ombestemmer seg ikke slik som et menneske kanskje ville gjort.

Disse versene er det første som bør få oss til å ta det litt rolig i svingene her. [1]

2. Hva med løftet til Juda?

Gud kunne ha begynt på nytt med Moses og likevel oppfylt løftet til Abraham om et stort folk, siden Moses også var en etterkommer av Abraham. Men det messianske løftet til Juda kunne ikke da bli oppfylt, ettersom Moses ikke var etterkommer av Juda men av Levi:

“Septer skal ikke vike fra Juda eller herskerstav fra hans føtter til han som eier den, kommer, han som folkene skal lyde.” (1 Mos 49,10)

4. Mos 23,19 og 1. Sam 15,29 sier begge at Gud heller ikke lyver. Altså kunne han ikke la være å oppfylle dette løftet til Juda om at det skulle komme en konge fra hans stamme.

Så vi kan jo spørre hvor mye “alvor” som egentlig lå i denne trusselen fra Gud om å utslette folket i 2. Mos 32…

3. Gud “endrer planer” ofte.

Israels hus, kan ikke jeg gjøre med dere slik denne pottemakeren gjør med leiren? sier Herren. Se, som leiren i pottemakerens hånd, slik er dere i min hånd, Israels hus. Snart truer jeg et folkeslag eller et rike med å rykke opp og rive ned og ødelegge. Men dersom det folket jeg har truet, vender om fra ondskapen sin, da angrer jeg på det onde som jeg hadde tenkt å gjøre mot det. Snart lover jeg et folkeslag eller et rike å bygge og plante. Men dersom de gjør det som er ondt i mine øyne, og ikke hører på min røst, da angrer jeg på det gode jeg hadde tenkt å gjøre mot dem. (Jer 18,6-10)

Dette er faktisk ikke noe uvanlig. Her sier Gud at han ofte “angrer” planene sine, og at dette kommer an på folkets respons til denne trusselen om dom. Dette var jo en viktig del av profetenes oppgave. De skulle ikke bare fortelle folk om dommen på forhånd, slik at man skulle bli imponert over at Gud visste framtiden. Det Gud var opptatt av var å varsle om dommen slik at de skulle vende om, nettopp for at dommen da kunne unngås.

Et annet eksempel er Jona 3,10: “Gud så hva de gjorde, at de vendte om fra sin onde vei. Da angret Gud på det onde han hadde sagt at han ville gjøre mot dem, og han gjorde det ikke.” Legg merke til hvor likt dette er 2. Mos 32,14: “Da angret Herren det onde han hadde sagt han ville gjøre mot folket.” Når Gud her “angrer”, blir Jona sint og sier at det var akkurat det han visste kom til å skje: “For jeg vet at du er en nådig og barmhjertig Gud. Du er sen til vrede og rik på miskunn, så du angrer ulykken.” (Jona 4,1-2) Og i det siste verset i Jona bekrefter Gud at han “angrer” fordi han er god – og altså ikke fordi han er lettpåvirkelig.

Så tilbake til 2. Mosebok 32… Selv om v. 14 har “angret det onde”, så oversettes samme ord i v. 12 som “la være å gjøre ondt” (NO11). Også her dreier altså Guds “angring” seg om å endre planer basert på menneskenes reaksjon på dommen som er varslet.

4. Moses’ og soningens rolle i avvergelsen av dommen

Moses “gikk i forbønn” for folket i 2. Mos 32,11-13 og klarer å avverge den fullstendige utslettelsen som egentlig var straffen for å ha brutt pakten og syndet. Likevel skjer det en delvis dom (v. 28), og det var ikke helt tilastrekkelig det Moses gjorde i v. 11-13. Soning for synd mot den hellige Gud var fortsatt nødvendig.

 Dagen etter sa Moses til folket: “Dere har gjort en stor synd. Men nå vil jeg gå opp til Herren; kanskje kan jeg skaffe soning for synden deres.” (2. Mos 32,30)

Moses tilbyr sitt eget liv som soning for folket, men Gud avslår dette (2. Mos 32,32-34). Ikke fordi han syntes det var en dårlig ide, noe Det nye testamente viser, men trolig fordi Moses ikke var syndfri og dermed ikke et godt nok offer. Eller fordi tiden ikke var inne for et slikt offer. Poenget er uansett at soning alltid trengs, og dette ser ut til å skje i v. 35. [2] En lignende situasjon inntreffer i 4. Mos 16,41-50. Også der er det soning som avverger straffen.

Konklusjon 

Det som hender i 2. Mos 32 ser altså ut til å være en beskrivelse av den hellige Guds vrede over synd, og at det trengs soning for å avverge dette. Så Gud angrer seg ikke i den forstand at han innser at han har gjort en feil, han blir heller ikke overtalt av Moses til å forandre mening, men konsekvensene endres fordi Moses går i forbønn for folket, angrer på vegne av dem og det skjer en form for soning.

Høres dette kjent ut? Gud er fortsatt hellig, synd er fortsatt synd, og det trengs fortsatt soning for å avverge dommen. Gud er fortsatt den samme. Men hvis han fortsatt er den samme, hvorfor oppfører han seg ikke lenger på denne måten?

Fordi Jesus har i den nye pakt gjort soning for oss en gang for alle med et evig offer. Uten Jesus kunne det samme ha skjedd igjen. Men Jesus går konstant “i forbønn” for oss (Heb 7,25). Det som Moses gjør her i 2. Mosebok 32, gjør Jesus hele tiden. Han avverger “hele tiden” dommen over synd. Han dukker alltid opp i rett tid som vår talsmann. Vi er skjermet fra Guds dom over synd fordi vi har satt vår lit til Jesus, og fordi han har gjort soningen som er nødvendig.

“Om noen synder, har vi en talsmann hos Far, Jesus Kristus, den rettferdige. Han er en soning for våre synder, ja, ikke bare for våre, men for hele verdens.” (1. Joh 2,1-2)

Hva betyr 2. Mos 32 for oss i dag? Evangeliet er faktisk at dette ikke gjelder oss i dag. Gud har ikke forandret seg, men forandringen er at Jesus har kommet. Guds dom over synd kommer enten ved historiens slutt eller på korset.

 

 

Fotnoter:
[1] Det samme hebraiske ordet brukes også i 1. Sam 15,11 og 35 om at “Herren angret at han hadde gjort Saul til konge”. Hvordan kan Gud angre hvis han ikke angrer som et menneske? Det ligger tydeligvis nyanser i dette ordet, og derfor har NIV “grieved” i disse versene, og i Dom 2,18 oversettes samme ord med “fikk medlidenhet” i NO11. Altså trenger ikke 1. Sam 15,11 og 35 bety at Gud angret i den forstand at han innså at han hadde gjort en feil. Det er mer sannsynlig en beskrivelse av Guds emosjonelle reaksjon.

[2] Den hebraiske teksten er uklar og sier bare “og Herren slo folket”. BGO97 har “så slo Herren folket med plager”, og flere engelske oversettelser forstår også denne straffen som en plage.

Intro til 3. Mosebok (6 min)

offering

Så snart Gud har tatt bolig i telthelligdommen i 2 Mosebok, forteller han hvordan de kan nærme seg ham i hans hellighet når de er syndige mennesker. Det er det 3. Mosebok handler om.

Om du vil gå mer inn i 3. Mosebok, finner du en gjennomgang av boka i tidligere podcastepisoder.