Månedlige arkiver: juni 2015

Misjonsbefalingene (del 2)

Deprecated: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls in /customers/3/8/e/bibelnerden.no/httpd.www/blog/wp-content/plugins/powerpress/powerpress.php on line 193

keepcalm25

Del 2 inneholder misjonsbefalingene i Lukas og Markus, hvor det også blir nødvendig å snakke litt om tekstkritikk og det at Markus 16,9-20 ikke er med i de eldste håndskriftene. Til slutt anvendelse av disse misjonsbefalingene i vår situasjon, vi som allerede er “der ute” og en del av “alle folkeslag”.

Misjonsbefalingene (del 1)

keepcalm25
Matteus har den mest kjente misjonsbefalingen, men faktisk har de tre andre evangeliene også misjonsbefalinger, gitt på ulike tidspunkt og steder mellom Jesu oppstandelse og himmelfart. Før vi kikker på detaljene i disse befalingene, ser vi først på hvordan GT peker fram mot at evangeliet skulle ut til alle folkeslag. Og til slutt: Hvordan kan vi være med og utføre dette oppdraget vi alle har fått?
Del 1 inneholder misjon i GT og misjonsbefalingene i Johannes og Matteus.
Se også presentasjonen ‘Misjonsbefalingene’. Fra Utforsk i Salem menighet Trondheim.

Daniel kap 2 og 7-12: Gud har kontroll på historiens gang

Daniel 2

«Mens du så på, ble en stein revet løs, uten at noen hånd rørte ved den, og den traff statuen på føttene som var av jern og leire, og knuste dem.» (Dan 2,34)

Denne episoden går gjennom kap 2 og kap 7-12, hvor de neste århundrene etter Daniel blir forutsagt – og det med forbløffende nøyaktighet. Riker skulle komme og gå, men Guds rike er sterkere og varer evig. Og det er dette riket vi tilhører.

Daniel kap 1, 3 og 6: I verden men ikke av verden

Daniel hadde en ledende stilling i den tids mest ‘hedenske’ nasjon, men klarte likevel å leve ut troen sin på en måte som gjorde ham godt likt uten å gå på kompromiss. Og dette er høyaktuelt for oss og hvordan vi kan leve ut troen vår i vår avkristnede verden.

Denne episoden tar for seg kap 1, 3 og 6. Kapittel 4-5 (fra 2009) ligger på bibelnerden.no, mens neste episode blir kap 2, 7-12. Se også tilhørende presentasjon ‘Daniel‘.

Fra ‘Utforsk’ i Salem menighet Trondheim.