Månedlige arkiver: desember 2016

Overblikk over GT

Old-Testament-5En innføring i Det gamle testamente hvor vi er innom de fleste bøkene og plasserer dem i sin kontekst.

Presentasjonen finner du på nettsiden. ‘The Old Testament Song’ er skrevet og fremføres av Eine Blume og kan lastes ned gratis fra bibelnerden.no. Jingle av Starbreather Production.

1. Korinterbrev 12-14: Nådegaver, kjærlighet og kvinner som skal tie

1-corinthians600x600Korinterne trengte undervisning i nådegavene og hvordan de skulle brukes. Paulus forklarer hvordan de ulike nådegavene gjør menigheten til en enhet (kap 12), men at det er viktigere å ha kjærlighet og at nådegavene faktisk ikke har noen verdi i seg selv hvis ikke den ubetingede kjærligheten ligger i bunnen (kap 13). Han understreker at poenget med nådegavene ikke er å ha åndelige opplevelser, men å bygge opp menigheten, og at de derfor må fokusere mer på profeti enn tungetale uten tydning når menigheten kommer sammen. Og i hvilke situasjoner er det kvinnene skal tie? (kap 14)

Presentasjon på nettsiden, ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.

Tok Lukas feil om Kvirinius?

maxresdefault

Lukas 2,2 sier følgende:

Det skjedde i de dager at det gikk ut befaling fra keiser Augustus om at hele verden skulle innskrives i manntall. Denne første innskrivningen ble holdt mens Kvirinius var landshøvding i Syria. 

Dette presenterer noen problemer:

  • Vi vet fra andre historiske kilder at Herodes den Store (som var konge i Judea da Jesus ble født) døde i år 4 f.Kr og at Kvirinius ble landshøvding i Syria (som Judea da var en del av) i år 6 e.Kr. Dette året foretok han en folketelling, men det er altså minst 12 år “for sent”.
  • I en romersk folketelling ville ikke innbyggerne beordres til å reise til sine forfedres hjemby.
  • Ingen historiker nevner en slik omfattende folketelling av hele Romerriket under Augustus.

Det har ofte blitt hevdet at Lukas tok feil, men dette er lite trolig ut fra hans troverdighet ellers. Så hvordan kan vi forklare dette? Her følger noen forslag.

  1. ‘Denne første (“prote») innskrivningen’ kan også oversettes ‘denne tidligere innskrivningen’. I så fall sier Lukas at folketellingen i Luk 2 skjedde før den mer kjente folketellingen i år 6 e.Kr. som han også nevner senere i Apg 5,37. Denne siste folketellingen skjedde i forbindelse med at Judea gikk over fra å være en delvis selvstendig stat under Romerriket med Herodes den Store som vassalkonge, til å bli en del av den romerske provinsen Syria. Den romerske skattepolitikken førte til et opprør som altså Lukas nevner i Apg 5.
  2. Selv om Kvirinius ikke ble landshøvding før i 6 e.Kr., så var han konsul fra 12 f.Kr. og var stasjonert i den østlige delen av Romerriket. En person av en slik rang hadde ofte autoritet og plikter som rakk over store områder. Det er derfor ikke umulig at han, som en arm av Cæsar før Judea hadde egen landshøvding som en del av Syria, beordret Herodes til å foreta en folketelling.
  3. Den greske teksten sier bokstavelig at Kvirinius ‘ledet Syria’, dvs. hadde ansvaret for Syria. Han kalles ikke ‘legatus’ (den offisielle romerske tittelen for landshøvding for en hel region). Det er derfor ikke umulig at han “ledet Syria” som konsul før 6 e.Kr.
  4. En folketelling som involverte Judea i Herodes den Stores regjeringstid, ville trolig skje som en jødisk folketelling, ikke en romersk. I så fall er det trolig at jøder ville returnere til sine forfedres hjembyer. I 104 e.Kr. befalte landshøvdingen i Egypt, Vibius Maximus, at det var påkrevd for alle å returnere til sine hjembyer i forbindelse med en folketelling.
  5. Slike folketellinger skjedde ofte rundt om i Romerriket, f.eks. hvert 7. år i Egypt. Det er mulig at Lukas refererer til at Augustus utvidet slike lokale folketellinger til å etterhvert omfatte hele Romerriket. Historikeren A.N. Sherwin-White sier at “…en folketelling eller en skattevurdering av alle provinsene i Romerriket… ble definitivt oppnådd for første gang i historien under Augustus.” (Roman Society and Roman Law in the New Testament, s. 168-69)

Det kan altså være en god forklaring på denne nøtta, selv om vi ikke med sikkerhet kan si akkurat hva Lukas mente. Det er derfor ingen grunn til å begynne å betvile Lukas’ nøyaktighet. Så med dette er det mulig å konsentrere seg om resten av Juleevangeliet og selve poenget med historien :)

Likestilling i 1. Mos 1-3?

gender-equality-330x2421 Mos 1-3 er grunnleggende kapitler for resten av Bibelen. Kan de si oss noe om hvordan Gud mente forholdet mellom mann og kvinne skulle være, og hva som ble endret med syndefallet? Her er noen observasjoner fra disse interessante kapitlene.

Jingle av Starbreather Production.

1. Korinterbrev 11: Hodeplagg og nattverd

1-corinthians600x600A. Hvorfor sier Paulus at menn ikke skal ha noe på hodet når de ber eller profeterer i menigheten, mens kvinner skal ha noe på hodet? Og hva har dette å gjøre med hvem som ble skapt først i 1 Mos 2? Hva er kulturelt og hva er tidløst her?

B. Paulus sier at det faktisk ikke er nattverd de har, selv om de tror det. De hadde misforstått noen sentrale punkter, og det var alvorlig. Det er fra dette kapitlet vi får «nattverdsteksten» som leses i kirken, men hva var situasjonen som gjorde at Paulus måtte ta opp dette? Og hva er fortsatt viktig for oss å huske på?

Presentasjon på nettsiden, ikon fra overviewbible.com, jingle fra Starbreather Production.